De Gedachtevorm van het Opofferen, deel 6a:
Het wereldbeeld van heidense mensenofferaars
Wat bezielt mensenofferaars?
Wat geloven ze?
Wat denken ze te bereiken met hun offers?
Juist omdat onze afschuw over het ritueel afslachten (hier komt het woord slachtoffer
vandaan) zo groot is, hebben we niet de neiging om dieper te graven en meer te
willen weten. En toch ben ik daar al bijna een jaar mee bezig. De vraag naar de
aard van het kwaad en parasitaire krachten in deze wereld is een belangrijke vraag.
De gedachtevorm van het oeroffer is fundamenteel onderdeel van deze Matrix.
Daarom ben ik bereid door mijn muur van weerzin heen te breken.
Informatiebronnen
Zoeken op het internet is een frustrerende bezigheid geworden. Bruikbare informatie
verdwijnt of is niet langer toegankelijk. Online woordenboeken worden bewerkt. De rest
is vaak propaganda of oppervlakkig geklets. De algoritmen van de cyberpiraten verzuilen
het digitale landschap.
Als het over mensenoffers gaat, spreekt men over keizers uit het oude China en
Indianenstammen uit Midden-Amerika, vooral de Azteken. Over mensenoffers in
Nederland en Europa is weinig te vinden. Daarom heb ik mijn toevlucht genomen
tot tweedehands boeken van de Slegte en met hulp van mijn bibliotheekengel komt er
dan interessantere informatie binnen handbereik. China, West-Aziatische landen
waaronder het Perzische Rijk (Iran), Europa en Noord-Amerika komen aan bod.
Chinese Gods, Jonathan Chamberlain, 1987
Over natuurgodsdiensten en voorouderverering in China
Death, War and Sacrifice, Bruce Lincoln, 1991
Over Indo-Europese oergodsdienst en cultuur: het Arische ras
Cannibalism, headhunting and Human Sacrifice in North America,
George Franklin Feldman, 2008, Over de mensenofferende Indianenstammen in Noord-Amerika
Folkloristisch woordenboek van Nederland en Vlaams Belgie, K. ter Laan, 1949
Dimensies achter de sluier
Bij het bestuderen van dit onderwerp wordt duidelijk dat de oervolkeren een directer
contact konden ervaren met de astrale wereld, met het subtiele leven achter de sluier
dat de Aboriginals droomtijd noemen. Het besef dat men in twee werelden tegelijk een
bestaansvorm kan hebben is normaal en alledaags. De aanwezigheid van goden met
superkrachten in die andere dimensie, met hun soms absurde eisenpakket, werd
ervaren als echt en bestaand. Dit was letterlijk een kwestie van leven en dood.
De relatie die men moest onderhouden met de goden die de mens zouden hebben
geschapen is de motiverende kracht achter rituelen en feesten.
Veel schrijvers, zeker uit de universitaire wereld, ontkennen het bestaan van bewustzijn
achter de sluier en spreken over bijgeloof, hallucinaties of fantasie. Hun essays kunnen
soms toch interessant zijn als de schrijver aandacht besteedt aan de etymologie, dus de
oorsprong van woorden, en conflicterende overtuigingen uit de antropologie.
Elke schrijver kijkt door zijn eigen bril naar het verleden. Dat geldt dus ook voor mij.
Een schrijver is een filter en een poortwachter. Wie verhalen of verslagen over contact
met wezens uit andere dimensies afdoet als fantasieverhalen van primitieve bijgelovige
mensen, mist volgens mij belangrijke informatie en kan het wereldbeeld van deze
oergodsdienst totaal niet begrijpen.
Terwijl ik bezig was de offerrituelen te bestuderen, zag ik de overeenkomsten met het
gedachtegoed van hedendaagse tirannen, zoals die tot uitdrukking komen in Agenda 2030
en plannen van de techno-kolonisten. Dezelfde aansturende lagere gedachtevormen tref
je niet alleen aan in Europa en Amerika, maar ook in China. Is dat bewustzijn dan
in al die tijd geen stap verder gekomen? Bestaat de evolutie die ze zo fanatiek verkopen,
dan helemaal niet? Of zou je dat bewustzijn moeten omschrijven als buitentijds, waardoor
wij die worden meegesleurd in de illusie van tijdstromen vaak verkeerde conclusies trekken
over onze onzichtbare onderdrukkers, de mensenofferaars die door de geschiedenis heen
op ontelbare manieren zijn beschreven?
Laat ik niet op de zaken vooruitlopen. We beginnen bij het begin.
Mensenofferaars,deel 6b
Ritueel offeren en scheppingsverhalen
Mensenofferaars, deel 6c
Ritueel offeren en het recht op bezit
Mensenofferaars, deel 6d
Ritueel offeren als scheppingsdaad: de cyclus bestendigen
Mensenofferaars, deel 6e
Ritueel offeren voor een goede plek in het hiernamaals
De gedachtevorm van het offeren, deel 6f
Ritueel offeren als scheppingsdaad: Mithras en de stier
Mensenofferaars, deel 6g
De Kelten en hun Druïden
Mensenofferaars, deel 6h
Mensenoffers in moderne tijden
Mensenofferaars, deel 6i
Nefilim clowns, de Yale en Carnaval
Home
|