De Gedachtevorm van het Opofferen, deel 6a:
Het wereldbeeld van heidense mensenofferaars

Wat bezielt mensenofferaars?
Wat geloven ze?
Wat denken ze te bereiken met hun offers?

Juist omdat onze afschuw over het ritueel afslachten (hier komt het woord slachtoffer vandaan) zo groot is, hebben we niet de neiging om dieper te graven en meer te willen weten. En toch ben ik daar al bijna een jaar mee bezig. De vraag naar de aard van het kwaad en parasitaire krachten in deze wereld is een belangrijke vraag. De gedachtevorm van het oeroffer is fundamenteel onderdeel van deze Matrix. Daarom ben ik bereid door mijn muur van weerzin heen te breken.

RockArt

Informatiebronnen

Zoeken op het internet is een frustrerende bezigheid geworden. Bruikbare informatie verdwijnt of is niet langer toegankelijk. Online woordenboeken worden bewerkt. De rest is vaak propaganda of oppervlakkig geklets. De algoritmen van de cyberpiraten verzuilen het digitale landschap.

Als het over mensenoffers gaat, spreekt men over keizers uit het oude China en Indianenstammen uit Midden-Amerika, vooral de Azteken. Over mensenoffers in Nederland en Europa is weinig te vinden. Daarom heb ik mijn toevlucht genomen tot tweedehands boeken van de Slegte en met hulp van mijn bibliotheekengel komt er dan interessantere informatie binnen handbereik. China, West-Aziatische landen waaronder het Perzische Rijk (Iran), Europa en Noord-Amerika komen aan bod.


Chinese Gods, Jonathan Chamberlain, 1987
Over natuurgodsdiensten en voorouderverering in China

Death, War and Sacrifice, Bruce Lincoln, 1991
Over Indo-Europese oergodsdienst en cultuur: het Arische ras

Cannibalism, headhunting and Human Sacrifice in North America,
George Franklin Feldman, 2008, Over de mensenofferende Indianenstammen in Noord-Amerika

Folkloristisch woordenboek van Nederland en Vlaams Belgie, K. ter Laan, 1949

Dimensies achter de sluier

Bij het bestuderen van dit onderwerp wordt duidelijk dat de oervolkeren een directer contact konden ervaren met de astrale wereld, met het subtiele leven achter de sluier dat de Aboriginals droomtijd noemen. Het besef dat men in twee werelden tegelijk een bestaansvorm kan hebben is normaal en alledaags. De aanwezigheid van goden met superkrachten in die andere dimensie, met hun soms absurde eisenpakket, werd ervaren als echt en bestaand. Dit was letterlijk een kwestie van leven en dood. De relatie die men moest onderhouden met de goden die de mens zouden hebben geschapen is de motiverende kracht achter rituelen en feesten.

Veel schrijvers, zeker uit de universitaire wereld, ontkennen het bestaan van bewustzijn achter de sluier en spreken over bijgeloof, hallucinaties of fantasie. Hun essays kunnen soms toch interessant zijn als de schrijver aandacht besteedt aan de etymologie, dus de oorsprong van woorden, en conflicterende overtuigingen uit de antropologie.

Elke schrijver kijkt door zijn eigen bril naar het verleden. Dat geldt dus ook voor mij. Een schrijver is een filter en een poortwachter. Wie verhalen of verslagen over contact met wezens uit andere dimensies afdoet als fantasieverhalen van primitieve bijgelovige mensen, mist volgens mij belangrijke informatie en kan het wereldbeeld van deze oergodsdienst totaal niet begrijpen.

Terwijl ik bezig was de offerrituelen te bestuderen, zag ik de overeenkomsten met het gedachtegoed van hedendaagse tirannen, zoals die tot uitdrukking komen in Agenda 2030 en plannen van de techno-kolonisten. Dezelfde aansturende lagere gedachtevormen tref je niet alleen aan in Europa en Amerika, maar ook in China. Is dat bewustzijn dan in al die tijd geen stap verder gekomen? Bestaat de evolutie die ze zo fanatiek verkopen, dan helemaal niet? Of zou je dat bewustzijn moeten omschrijven als buitentijds, waardoor wij die worden meegesleurd in de illusie van tijdstromen vaak verkeerde conclusies trekken over onze onzichtbare onderdrukkers, de mensenofferaars die door de geschiedenis heen op ontelbare manieren zijn beschreven?

Laat ik niet op de zaken vooruitlopen. We beginnen bij het begin.

Mensenofferaars,deel 6b
Ritueel offeren en scheppingsverhalen


Mensenofferaars, deel 6c
Ritueel offeren en het recht op bezit


Mensenofferaars, deel 6d
Ritueel offeren als scheppingsdaad: de cyclus bestendigen


Mensenofferaars, deel 6e
Ritueel offeren voor een goede plek in het hiernamaals


De gedachtevorm van het offeren, deel 6f
Ritueel offeren als scheppingsdaad: Mithras en de stier


Mensenofferaars, deel 6g
De Kelten en hun Druïden


Mensenofferaars, deel 6h
Mensenoffers in moderne tijden


Mensenofferaars, deel 6i
Nefilim clowns, de Yale en Carnaval


Home